X
تبلیغات
مجتمع آموزشی غیرانتفاعی دخترانه ی شمس

رئیس جمهور میرقنبر . . . ؟

حتما داستان تیمور لنگ و مورچه با پشتکاری را که ده ها بار می خواست یک دانه ی گندم بزرگتر از جثه ی خود را به لانه اش ببرد و موفق نمی شد ولی روی سماجت و اراده در اجرای تصمیم بالاخره موفق می شود و تیمور از او درس استقامت یاد می گیرد را شنیده اید و نیز شنیده اید که بعضی از افراد ضعیف النفس تنها با یکبار شکست در امتحانی در زندگی خود دچار یاس و ناامیدی می شوند و گویی دنیا به آخر رسیده است ، گوشه ای کز کرده و دست به فعالیت نمی زنند . . .

اخیرا با پیرمرد دوست داشتنی آشنا شدم که می شود گفت سمبل سماجت و اراده است این پیرمرد جواندل برای اینکه به من و تو درس اراده بدهد ، زندگی پرفراز و نشیب خود را تحت کتابی با عنوان (( فراز و نشیب زندگی من )) منتشر کرده است و آقای محمد شیروانی از روی زندگی او فیلمی تحت عنوان (( رئیس جمهور میرقنبر )) ساخته است که در 16 جشنواره شرکت کرده و از 8 کشور جوایزی را بخود اختصاص داده است از جمله در جشنواره های ( نانت و کن  فرانسه  ) ( لوکارنوی سوئیس ) و شانگهای و ژنو جایزه گرفته است او یک هفته هم میهمان جشنواره سوئیس بوده است .

این پیرمرد کی بود که من خود با اینهمه سعی و تلاش در زندگیم که زبانزد آشنایان است ، او را نمونه می دانم و برادرانه به شما توصیه می کنم که مثل این پیرمرد از باخت در زندگی نترسید و از هر شکست پلی برای پیروزی بسازید چرا که :

ما شیشه ایم و نداریم باکی از شکست               چون شیشه هر چه بیشتر شکند تیزتر شود

میرقنبر حیدری شیشوانی در سال 1309 در یک خانواده ی محروم روستایی در شیشوان عجبشیر به دنیا آمد در 9 سالگی پدر خود را از دست داد و در سالهای جنگ بخاطر ظلم های مضاعف ارباب منطقه ( حسینقلی خان گنجه ای ) بهمراه خانواده ی خود آواره ی کوه و صحرا می شود ولی بهر ترتیبی است سعی میکند با کمک گرفتن از افراد فامیل ، به تحصیلات خود ادامه دهد و راهی تبریز می شود. در 1329 پس از کسب مدرک سیکل اول ( نهم تحصیلی که تقریبا با سوم راهنمایی فعلی برابر است ) به سمت معلمی در فرهنگ آن زمان استخدام می شود . در سال 1332 بعلت طرفدری از مرحوم دکتر مصدق چهار ماه زندانی می شود . در 1339 و پس از ده سال آموزگاری به بخشداری عجبشیر منتقل می شود ولی با دیدن دیپلم های تازه وارد ، تحصیلات سیکل را کافی نمی داند و با شرکت در تحصیلات متفرقه در سال 1355 یعنی 46 سالگی موفق به اخذ دیپلم می شود . پس از اخذ دیپلم در کنکور سراسری شرکت می کند و موفق به قبولی در کنکور نمی شود ! و خود را برای کنکور سالهای بعد آماده ی کند باز قبول نمی شود ! و این شرکت در کنکور 25 سال طول می کشد !  و او پس از 25 بار شرکت در کنکور و بیست سال پس از بازنشستگی اش در سال 1380 و با داشتن 72 سال سن به عنوان پیرترین دانشجوی کشور در رشته ی علوم اجتماعی جهرم شیراز قبول می شود . وی با کمک مسئولین دانشگاه محل تحصیل خود را به دانشگاه آزاد تبریز منتقل می کند .

در سال 1387 یعنی 79 سالگی لیسانس خود را گرفته و اقدام به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد می کند .

می گوید (( ئولماخ وار ، دونما خ یوخدی ! )  و قصد دارد دکتری خود را نیز بگیرد هر چند این دکترا به درد این دنیا نخورد !

اما به غیر از سماجت او برای قبولی و تحصیل در دانشگاه ، مورد دیگری نیز وجود دارد که او را نمونه کرده است و آن چهار بار داوطلب و کاندیدا توری در انتخابات ریاست جمهوری و پنج بار کاندیداتوری در انتخابات نمایندگی مجلس است ! او هر چند به علت رجل سیاسی نبودن رد صلاحیت شده است اما سالهاست برای دریافت صلاحیت با شورای نگهبان در حال مکاتبه است . او با داشتن صلاحیت پنج بار در مبارزات انتخاباتی نمایندگی مجلس از عجبشیر شرکت کرده است . او سوار دوچرخه اش می شود که در باربند دوچرخه اش علم قرمز رنگی که با نوشته ی ( نصرمن الله فتح قریب ) در حال اهتزاز است ، به هر کوی و برزن سر می زند از کوه و دره و رود می گذرد ، هر کجا یک فرد و حتی کشاورزی را می بیند به پیشش رفته و خود را تبلیغ می کند ، او در هر انتخابات حداکثر دویست رای به دست می آورد ، با اینحال خسته نمی شود ،  مایوس هم  نمی شود ، هر چند امکاناتش کم باشد ، باز خود را برای امتحانی دیگر آماده می کند . . .

اکنون او مسئول دفتر امام جمعه عجبشیر و مسئول کمیته ی ایثارگران بخشداری عجبشیر است و اگر سن اش اجازه دهد کاندیدای آینده مجلس است . و اینست که فیلم ساده ی زندگی ساده ی او ،  در اغلب جشنواره های جهان ،  بخاطر احترام به اراده ی او مورد استقبال و تحسین قرار می گیرد .

آیا اراده  او نمی تواند سرمشق مثبت و موفقی در زندگی تو و من باشد؟

 

 

 



تاريخ : 88/09/28 | 12:20 | نویسنده : مدیریت شمس |
 

مسجد جامع ، قدیمترین  بنای سالم اسلامی شمالغرب کشور

مسجد جامع مرند به عنوان قدیمترین و سالمترین بنای قابل استفاده ی اسلامی شمالغرب کشور در مرکز شهر مرند قرار دارد . تا سال 1385 گفته می شد که این مسجد در دوران حکومت ابوسعید بهادرخان ایلخانی ، به سال 731 قمری ساخته شده و در سال 740 قمری مرمت شده است ، اما با توجه به متن کتیبه موجود درمحراب ، متوجه می شویم که گچبری محراب در سال 731 قمری صورت گرفته است .

در سال 1385 با کشف کتیبه گچبری شده ی سوم در پا طاق محراب خانه که تاریخ 485 قمری یعنی اواخر حکومت ملکشاه سلجوقی را نشان می دهد . این قسمت مسجد حداقل 920 سال شمسی عمر دارد . هر چند عمربیشتر و حتی عمری قبل از اسلام به این مسجد در نظر گرفته می شود چرا که در جای جای کف مسجد ( از هر 5 متر به 5 متر ) بافیمانده ستون های آجری مدوری به چشم می خورد که در آجر فرش کردن مسجد بیرون آمد .

یکی از این ستون ها ، بدون اینکه باری بر بالای آن باشد در دیوار شمالی مسجد بصورت سالم و به ارتفاع حداقل 6 متر دیده می شود . با بیرون آمدن این ستون ها ی مدور ، احتمال اینکه این مسجد قبلا بصورت کلیسا مورد استفاده قرار داشت تقویت می شود ( هر چند مهندس ناظر عقیده دارد که ساختمان قبلی مسجد ، باز بعنوان مسجد کاربری داشته است که در 920 سال قبل ( حداقل ) درهم کوبیده شد و مسجد فعلی با ستونهای مکعبی جایگزین آن شده است . )

مسجد فعلی جامع مشخصه های منحصر بفردی دارد که حفاظت از این آثار پدرانمان را صد چندان مهم می کند از جمله :

- این مسجد بعلت نداشتن سردر رفیع ، حوضخانه ، حیاط ، گلدسته ، . . .  که از مشخصه های معماری اسلامی اوائل اسلام است . فرضیه ی کلیسا بودن را تقویت می کند که در اوایل اسلام تغییر کاربری یافته است .

- این مسجد 120 سانتیمتر از کوچه پائینترقرار گرفته و توسط 6 عدد پله به سطح کوچه می رسد .

- این مسجد حداقل در سه دوره و با سه معماری مختلف توسعه یافته است .

الف) محراب خانه ی مسجد با ابعاد 8*8 و ارتفاع 10 متر و با عمری حداقل 920 ساله که در بردارنده یک محراب گچبری کم نظیر از دوران ایلخانی و به سال 731 هجری قمری دارد که به دست نظام بندگیر تبریزی  و با خطوط نستعلیق زیبایی ، ساخته شده است . این اتاق دارای 8 پنجره در 4 سمت بوده است که در در توسعه های بعدی 6 تا از پنجره ها مسدود شده است و حالا فقط از دو پنجره جنوبی نور می گیرد . این اتاق فاقد سقف و گنبد می باشد و فعلا معلوم نیست که این اتاق دارای گنبد بوده یا نه و سطح سقفی که به یک فضای 8 ضلعی منظم محدود می شود آیا گنبد 8 ضلعی مخروطی داشته است یا پس از پایه 8 ضلعی به یک گنبد تخم مرغی ختم می شده است ؟!

به نظر نگارنده نداشتن گنبد و داشتن 8 پنجره چسبیده به سقف و 6 عدد در ورودی در سه قسمت شرق و غرب و شمال حتی فرضیه ی آتشگاه بودن این اتاق را پیش می کشد .

نقش و نگارهای بدیع دیوارهای این محرابخانه که متشکل از دهها صلیب و صلیب شکسته یا چرخ خورشید ( سواستیکا ) ، ستاره شش پر ( ستاره داود ) و ستاره های سر پر چرخان قابل بررسی و تحقیق می باشد . تمامی این اشکال موقع ساخت دیوارها ، با صرف زحمات زیاد و زمان بیشتر با آجر ساخته شده است .

ب : ساخت 5 گنبد بزرگ در سه طرف محرابخانه با دیوارها و ستونهای آجری خیلی ضخیم .

پ: ساخت 12 گنبد کوچک و کم ارتفاع ( نسبت به گنبدهای بزرگ ) در شرق محرابخانه .

مورد دیگری که جای تامل دارد داشتن دو عدد محراب در این مسجد است .  ( یک محراب گچبری شده ی ایلخانی و یک محراب اجری در شرق محرابخانه ) چرا که در تمامی مساجد اسلامی فقط یک محراب ایجاد شده است ( بغیر از یکی دو مورد استثنائی و به دلایل مختلف مثل مسجد ذوقبلتین در مدینه و مسجد اموی در شام سوریه که دو محراب دارند ، البته در مسجد بزرگ اموی یکی از این محراب ها به مذهب سنت و دیگری به شیعیان ( اختصاص دارند ) لذا داشتن دو محراب در یک مسجد شیعی ، جزو نوادر است . ( مرند از اولین روز فتح به دست مسلم ابن اوسه جه که از طرفداران حضرت علی (ع ) بوده و جزو شهدای کربلا شمرده می شود ، یک شهر شیعی به شمار می رود . در حالیکه دیگر شهرهای آذربایجان مثل تبریز – اردبیل – ارومیه – خوی – نخجوان و . . .  سنی مذهب بودند که در زمان صفویه به شیعه تغییر مذهب داده شده اند ) قرار است در طرح توسعه اطراف مسجد ، مدرسه فرخی سابق و محوطه شهرداری به پارک وسط شهری تبدیل شده و مسجد  در وسط پارک خود نمایی بکند .

نقش و نگارهایی از مسجد جامع مرند

 

  

 

 

 

 

 



تاريخ : 88/09/27 | 12:9 | نویسنده : مدیریت شمس |

باز محرم رسید، ماه عزای حسین

سینه‌ی ما می‌شود، كرب و بلای حسین

كاش كه تركم شود غفلت و جرم و گناه

تا كه بگیرم صفا، من ز صفای حسین

فرا رسیدن ماه محرم را بر تمامی عاشقان حسین تسلیت عرض می کنیم.

 



تاريخ : 88/09/26 | 16:39 | نویسنده : مدیریت شمس |

موفقیت های دانش آموزان غیرانتفاعی شمس در مسابقات منطقه ای مرند

سوم تجربی    - مرضیه دین پرست رتبه 14 منطقه

                     - آیدا میرزایی رتبه 26 منطقه

                     - الهام زینالی رتبه 49 منطقه

 سوم ریاضی  - نگار علیی رتبه 2 منطقه

                     - سمانه قدهی زاده رتبه 4 منطقه

 دوم تجربی    - مرضیه کریمی رتبه 13 منطقه

 دوم ریاضی   - پریسا پروین رتبه 11 منطقه



تاريخ : 88/09/26 | 14:44 | نویسنده : مدیریت شمس |
 

زمان آزمون ماهانه مقطع راهنمایی: ۱/۱۰/۱۳۸۸

  



تاريخ : 88/09/23 | 13:17 | نویسنده : مدیریت شمس |

شهر باستانی 6000 ساله و مدفن همسر حضرت نوح(ع) ، مرند، در شمال غرب و ایران در منطقه ی سوق البحشی ودر سر راه ترانزیت ایران- اروپا و در ایران- قفقاز قرار دارد . . .

شهر باستانی 6000 ساله و مدفن همسر حضرت نوح(ع) ، مرند، در شمال غرب ایران، در منطقه ی سوق الجیشی ودر سر راه ترانزیت ایران- اروپا و ایران- قفقاز قرار دارد و روی این امر در اکثرجنگ های ایران و عثمانی و نیز ایران و روس دچار لطمات عدیده ای گشته است ده ها بار تخریب و بازسازی شده است. اما به علت قتل و غارت اهالی آن در جنگ ها و به اسارت رفتن انها و نیز کوچ اهالی مرند، رفته رفته از حالت یک شهر بزرگ به صورت یک قصبه و شهر کوچک در آمده است. وسعت منطقه ی مرند ، از کرانه های رود مقدس ارس شروع شده و تا کناره های دریاچه شور اورمیه و جزایر آن از جمله جزیره ی شاهی ادامه یافته و تا کناره های سیم های خاردار فرودگاه تبریز گسترده بود و در این فضای وسیع دارای ده ها گورستان تاریخی و باستانی ، قلعه های باستانی ، کاروانسراها و کلیساهای متعدد بود.

شهرهای علمدار – گرگر- جلفا- زنوز- شبستر- صوفیان و طسوج و . . . را در تبعیت خود داشته است که حدود چهل سال قبل با جدا شدن شهرستان شبستر و به تبع آن صوفیان و طسوج از مرندو باز جدا شدن تعدادی از روستاهای متعلق به مرند دررودقات مثل سهرل سهرقه- موجومبار و امنه و . . . انفکاک سیاسی شهرهای علمدار – گرگر- جلفا ، تحت نام شهرستان جلفا، مرند به وسعت کنونی رسیده است. مرند دارای قلعه ی شهری و قلعه های محافظتی یالدیرو باری بوده که در جنگ های میان ایران و عثمانی روی سیاست زمین سوخته شاه طهماسب صفوی و توسط نیروهای خودی با خاک یکسان شده است. بدستور شاه طهماسب درختانش که جنگل وار بوده بر خاک انداخته شدند ، چشمه هایش گل گرفته شدند تا نیروهای عثمانی دچار مضیقه ی تعلیف چهارپایان و تغذیه خودشان گردیده و مجبور به عقب نشینی شوند.

با کوچک تر شدن مرند، شهرهای خوی و تیریز وسعت بهم رسانیدند و هر فرمانده و خانی که قصد اقامت و تملک منطقه ای را داشته است جهت گریز ازنفوذ حاکم تبریز ، به خوی و نخجوان رغبت پیدا کرده است در حالیکه طبق نظریه ی جهانگردان مرند زیباتروبزرگتراز نخجوان و خوی بوده است.

اگر تپه ها و قلعه های باستانی مرند مورد کندو کاو عملی قرار گیرد ، دور نیست که با بیرون آمدن مدارک مرند را بعنوان مهد تمدن به عالمیان معرفی کند.

گفته می شود قوم باستانی (رس) که پیغمبر خود (حنظلۀ بن صفوان) را در چاهی انداخته و رویش را پر کرده بودند و باعث خشم خداوند شده و 12تا 300منطقه مسکونی ان توسط زلزله ی مهیبی به زمین فرو رفته بود در قران مجید در 2 ایه مبارکه ی 37 سوره فرقان و آیه مبارکه سوره (ق) بر این امر اشاره شده است در منطقه ی مرند قرار داشته است که قرن ها بعد مرند در قسمتی از امپراطوری ماد قرار گرفته و به شهر مادوند ( شهر مادها) مشهور گشته است.

 

 



تاريخ : 88/09/22 | 13:22 | نویسنده : مدیریت شمس |
 

آئین میترائیستی یا مهرپرستی از آئین های باستانی ایران است که هزاران سال قبل زمانی که جهان مسکونی در تاریکی و توحش بسر می برد پیروانش عوض پرستیدن بت های ساخت دست بشر، مهر(روشنایی انوار خورشید) را بعنوان مظهر الهی می پرستیدند، مهر پرستان عقیده ...

 آئین میترائیستی یا مهرپرستی از آئین های باستانی ایران است که هزاران سال قبل زمانی که جهان مسکونی در تاریکی و توحش بسر می برد پیروانش عوض پرستیدن بت های ساخت دست بشر، مهر(روشنایی انوار خورشید) را بعنوان مظهر الهی می پرستیدند، مهر پرستان عقیده داشتند مهر از دوشیزه ی باکره ای به نام آناهیتا در درون غاری زاده شده است که بعدها مسیحیان عیسی را جایگزین مهرومریم را جایگزنین آناهیتا قرار دادند. در زمان ساسانیان مهر پرستی از مرزهای ایران فراتر رفته و دین رسمی رم گردید. کلمه ی فارسی پدر توسط ژولیا نوس امپراطور رم وارد نیایش مسیحی یان با خدا و به عنوان خدا شد. رومیان همانند ایرانی ها سالهای بسیار تولد مهر و شب چله را جشن می گرفتند و آن را آغاز سال می دانستند، حتی پس از گسترش دین مسیحیت ، کشیشان نتوانستند از گرفتن این جشن ها جلوگیری کنند و برای اینکه رنگ  مسیحی بدهند به خطا شب چله را زاد روز تولد عیسی معرفی کردند.( هر چند روی اصلاح تقویم ها کریسمس 4 روز با چله فاصله گرفته است)

مهرپرستان در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقره ای و طلایی به نشانه ی انوار ماه و خورشید تزئین می کردند بعد ها مسیحیان درخت کاج را به تقلید از مهر پرستان ایرانی تزئین کردند.

جان راسل هینلز در صفحه 214 کتاب شناخت اساطیر ایران می نویسد:

«نزد علی الهی یان (علی الله) به آفتاب پیوسته و اکنون آفتاب است چه از آغاز آفتاب بود و چند روزی به کالبدی درآمد»

« ... بسیاری از نمودهای فرهنگی مادی نیایش مهر همانند شمع افروختن یا چراغ نهادن بر فراز گورهای اسلامی یاد آور شمع افروختن در غارهایی است که مهر، گاواوژنی را در آنجا به انجام رسانید...»

جان راسل هینلز در صفحه 245 کتاب (شناخت اساطیر ایران ) سه مهرابه ی مهرپرستی را در منطقه ی مرند نام می برد:

1-     مهرابه ی سن استفانو(در دره ی شام جلفای ارس)

2-      مهرابه ی موجومبار(رودقات مرند که اخیرا به شهرستان شبستر واگذار شده است)

3-     مهرابه ی ال اهلمدار در کوه های میشوو مرند.

البته اومهرابه های دیگر را نیز نام می برد از جمله مهرابه ی دکان داود( سرپل ذهاب)مهرابه ی ملامعصومه (ورجوی مراغه) مهرابه ی قدمگاه (نیشابور) مهرابه ی چاه مرتضی علی (شیراز) مهرابه ی کلیسای دریک(سلماس) مهرابه ی بیت الشتاء (در مسجد جامع اصفهان)و...

اما با بازدید از مهرابه های مختلف سراسر ایران مشاهده می شود که مهرابه ی (ال اهلمدار) که در بین اهالی به (علی علمداری) معروف است و در ارتفاع 3155 متری یعنی بلندترین قله ی میشوو(در بالای روستای ارلان) قرار دارد چیزدیگری است و مشخصه های منحصر بفردی را دارا است 1- در بلندترین نقطه ی منطقه احداث شده است، شاید می خواستند از بلندای کوه میشوو اولین شعله های خورشید را که قبل از خود خورشید مهربانانه تنوره می کشید و بالا می آمد ببینند ودر پای عظمت الهی بر خاک بیفتند و شاید هم می خواستند در طلوع صبحگاهان ،عظمت و شکوه الهی را با دل لمس بکنند، دستشان را دراز کرده و خورشید را در کف دست خود ببینند، نفس عمیقی بکشند و سر بر سجده ی شکرش بر خاک بسایند و فریاد بزنند (الله نور السماوات و الارض )...

جان راسل هینلز فقط از این مهرابه نام برده ولی دیگر مشخصه ها با تفسیرهای لازم اولین بار توسط اینجانب در کتاب جامع (نگاهی به تاریخ مرند) آورده شده است که متن کامل این مقاله را می توانید در صفحه 217 به بعد مطالعه فرمایید.

لازم به ذکر است که این مهرابه همانند دبگر مهرابه های کشور که هر یک تغییر شکل یافته و در صورت یک کلیسا و یا مسجد و یا بقعه ای زیارتی درآمده است، در بین بومیان به امامزاده علی علمداری موسوم است که اتاق هایش برای استراحت شبانه ی زوار و کوهنوردان به کار می رود. این زیارتگاه بیشتر از سوی علی الهیان ایلخچی و اسکو مورد زیارت است.این مهرابه در اصل دوازده اتاق داشته که تعدادی از آنها فرو ریخته است. این اتاق ها با سنگ لاشه و ملاط ساخته شده اند سقف اتاق ها نیز بصورت گنبد و از سنگ لاشه است و سقف هر اناق سه روزنه دارد و اتاق ها بهمدیگر راه ندارند و هر کدام یک در مستقل دارد.اتاق ها سه به سه در یک مجموعه ساخته شده است(یعنی 4 مجموعه ی سه اتاقی و در نتیجه مجموعا 12 اتاق) که به نظر اینجانب 12 اتاق رساننده 12 ماه و 4 مجوعه ی سه اتاقی رساننده ی 4 فصل سال را می رساند. به نظرم می رسد اگر زاویه ی روزنه ی اتاق ها و یا درها نسبت به ستارگان مورد بررسی منجمین قرار گیرد نتایج جالبی بدست خواهد آمد.  بیرون اتاقها یک سکوی سنگ چینی در اندازه های 2 متر عرض و 4 متر طول و یک متر ارتفاع قرار دارد که به نظر بومیان قبر امامزاده است که سقف قبول نمی کند. روی سکو یک سنگ مرمر شکسته شده ای نصب شده است که روی آن نوشته شده است (محمدابن ابراهیم ابن اشتر نخمی) و این محمد بن ابراهیم چرا به علی علمداری موسوم شده است معلوم نیست!

در حالیکه به نظر می رسد در اصل این سکو به کار چیدن وسایل نجومی و رصد ستارگان کاربرد داشته است.

و مردم آن زمان به این مجموعه اهل مدار ( کسانی که با مدارات ستارگان و زمین سرو کار دارند ) می گفتند که پس از آمدن اعراب (الف لام) گرفته و شده است ( ال – اهلمدار) و دراثر استمرار استفاده به ال علمدار و در نهایت علی علمداری موسوم گشته است.

این با مسما ترین و سالم ترین مهرا به ی میترائیستی جهان نیازمند تحقیق و تفحص و تبلیغ مناسب است تا از گمنامی درآید چرا که عقیده دارم باشناسایی جهانی این مهرابه و مسجد بازار (مدفن همسرحضرت نوح (ع)) می توان علاقمندان فراوانی را به سوی منطقه مرند جلب کرد.

بدنیست یادآوری کنم که جشن مهرگان و اسامی مهرداد- مهرناز- مهر بانو- مهروش- مهر دوخت- ماه مهر و کلا کلمه ی مهر که همیشه روشن بدوش محبت آمده است برگرفته از آئین میترائیستی می باشد

 

ورودی یکی از اتاق های بقعه

 

نمای عمومی ال اهلمدار(عکس از سیدمرندی)

 

 

 



تاريخ : 88/09/21 | 13:10 | نویسنده : مدیریت شمس |

  

     

 از سال 1377 مدارس غیر انتفاعی ( غیر دولتی) در مرند پا گرفت. در سال 1378 خانم داوری که در یک خانواده ی فرهنگی پرورش یافته بود و به همراه چهار برادر و خواهر دیگرش جزو معلمین با مسئولیت شهر به شمار می آمد تقاضای تاسیس مدرسه ی . . .

(بقیه در ادامه مطلب)


موضوعات مرتبط: تاریخچه ی مدرسه

ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/20 | 13:23 | نویسنده : مدیریت شمس |

قوم رس قومی بودند که درخت صنوبرراکه درسرچشمه ی  رود روشاب(احتمالا نام باستانی تر رود ارس) قرارداشت می پرستیدند،این قوم پیامبری بنام (حنظله ابن صفوان)داشت که با پرستش درخت مخالف بود،دراین اوان درخت خشک می شود ورسی ها خشک شدن درخت را ازنفس حنظله میدانند ...

 قوم رس قومی بودند که درخت صنوبرراکه درسرچشمه ی  رود روشاب(احتمالا نام باستانی تر رود ارس) قرارداشت می پرستیدند،این قوم پیامبری بنام (حنظله ابن صفوان)داشت که با پرستش درخت مخالف بود،دراین اوان درخت خشک می شود ورسی ها خشک شدن درخت را ازنفس حنظله میدانند درنتیجه اورا گرفته درجاهی انداخته رویش را پرمیکنند.بااین کارموردخشم الهی قرارمی گیرندوبه قولی12وبه قولی تا30 منطقه ی مسکونی آنها توسط زلزله ی مهیبی بزمین فرومی رودوهمه ی قوم رس هلاک می شوند(خداوند تبارک وتعالی نام وسرنوشت قوم رس را درسوره ی مبارک( فرقان )آیه ی 37 وسوره ی مبارک (ق) آیه ی 12جهت عبرت ما آورده است) 

از آنزمان نام این رود به رس تبدیل می شود که هزاران سال بعد توسط اعراب به اول رس (الف – لام )اضافه شده و(رس) به( الرس = اررس)وبعدها به (ارس)و(آراز) تبدیل می شود.

دراینکه خود کلمه ی (رس)از چه زبانی گرفته شده است اتفاق نظر وجود نارد لذا معلوم نیست که این کلمه ترکی یا فارسی  یا عربی ویا عبری ویا ارمنی است.بعضی آنرا آجر وبعضی خاک وبعضیچاه وبعضی هم پرکردن معنی کرده اند.

مفسرین قرآن درتفسیر این دو آیه درمکان زیستی  قوم رس در کناره های رود ارس وآذربایجان متفق القول هستند اما هیچکام برمنطقه اصلی ودقیق  آنها اشاره نمی کنند.

.بادرنظرگرفتن ارس وشهرهای کناره ی آن فقط شهرهای نخجوان ومرند سابقه تمدن 6000-5 ساله دارند واز این دوشهر این فقط مرند است که دو وسه لایه است چرا که حالا هم اغلب منطقه ی ِ مرند را اگر 10 -12 متر بکنیم به اثارمسکونی برمی خوریم که نشان می دهد مرند در سالهای دور دو سه باردر اثر بلایای طبیعی زیر و رو شده ومکان های مسکونی آن به زیر زمین فرو رفته است .

لذا این فرضیه را که منطقه ی مرندمی تواند منطقه ی مورد اقامت قوم رس باشد را برای اولین بار اینجانب مطرح کرده ام وامیدوارم با اثبات این فرضیه قدمت وارزش مرند بعنوان یکی از مهدهای تمدن بشری به ثبوت برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به بحث (رود مقدس ارس ) در کتاب جامع تالیفی اینجانب (نگاهی به تاریخ مرند )مراجعه فرمایید.

 

 



تاريخ : 88/09/20 | 12:55 | نویسنده : مدیریت شمس |
 

اول عمومی: 1- مهسا برحمت  2- حمیده حسنی اقدم     3  - مینا رجبی

دوم ریاضی: 1- پریسا پروین     2- آرزو دبیر        3- منصوره کهنسال

دوم تجربی: 1- سوده مرادی    2 - مرضیه کریمی        3- هانیه غلام حسین زاده

سوم تجربی: 1- مرضیه دین پرست      2-آیدا میرزایی           3- مهسا امیدی

سوم ریاضی: 1-نگار علیی          2- فتحی زاده ، شریفی        3- غزاله قراجه

 



تاريخ : 88/09/18 | 12:31 | نویسنده : مدیریت شمس |

- به مناسبت فرا رسیدن هجدهم ذالحجه مصادف با عید سعید غدیر خم و بیعت عمومی مسلمانان با امامت حضرت علی (ع) برنامه هایی به شرح زیر در مدرسه اجرا شد:

- تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط دانش اموز پرستو خانه دان

- اجرای سرود توسط گروه سرود

- خواندن مقاله ای با عنوان غدیر خم و عید ولایت و امامت

- تجلیل از معلمان و دانش اموزان سادات توسط مدیریت مدرسه

- اعلام نتایج مسابقات علمی شماره یک اول عمومی و دوم ریاضی و تجربی

- برگزاری آزمون پیشرفت تحصیلی سال اول عمومی که در ساعت 8 صبح آغاز شد و در ساعت

10/10 دقیقه به اتمام رسید.



تاريخ : 88/09/18 | 11:17 | نویسنده : مدیریت شمس |
شهر باستانی 6000 ساله و مدفن همسر حضرت نوح(ع) ، مرند، در شمال غرب و ایران در منطقه ی سوق البحشی ودر سر راه ترانزیت ایران- اروپا و در ایران- قفقاز قرار دارد . . .

( بقیه در ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/17 | 11:38 | نویسنده : مدیریت شمس |

برای وجه تسمیه مرند دلایل گوناگونی ارائه شده است ولی همگی این دلایل و اسامی به سه هزار سال قبل به اینطرف حکایت مرند داردو به حداقل سه هزار سال قبل تر از ان ( تا عمر 6000 ساله ) . . .

( بقیه در ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/16 | 11:33 | نویسنده : مدیریت شمس |

با در نظر نگرفتن آثار باستانی و تاریخی شهرستان های شبسترو جلفا که در حقیقت متعلق به مرند بزرگ هستند ، در شهرستان مرند فعلی آثار زیر را میتوان بر شمرد . . .

(بقیه در ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/16 | 11:27 | نویسنده : مدیریت شمس |
                                                                                    

  

                                                                                                      (زردآلوی تبرزه مرند)

اقتصاد مرند به کشاورزی و تولیدات صنایع دستی مثل فرش- سبد – چلوار و چینی آلات – صنایع کاشی – رب – آب میوه و .. . بستگی دارد. . .

(بقیه در ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/16 | 10:54 | نویسنده : مدیریت شمس |

علی در عرش بالا بی نظیر است
علی بر عالم و آدم امیر است
به عشق نام مولایم نوشتم
چه عیدی بهتر از عید غدیر است!!!



تاريخ : 88/09/12 | 18:19 | نویسنده : مدیریت شمس |
 

پایه اول: ۱- فاطمه خیر خواه      ۲- مینا فخرائی       ۳- اسراء حسینی

پایه دوم: ۱- سنا سادات سید اصفهانی       ۲- ندا وکیلی        ۳- زهرا هوجقانی

پایه سوم: ۱- پریسا درویش محمدی        ۲- مهتاب مرتضوی        ۳- مهسا تیموری



تاريخ : 88/09/11 | 11:44 | نویسنده : مدیریت شمس |

کسب رتبه اول رشته آمادگی جسمانی توسط دانش اموز پریسا جها نی را به نامبرده و اولیاء مدرسه تبریک عرض می کنیم.



تاريخ : 88/09/11 | 10:0 | نویسنده : مدیریت شمس |

آزیتا میرزائی : پزشکی دانشگاه سراسری تبریز

دنیز کتابچی : پزشکی دانشگاه سراسری کرمانشاه

نسیم باقری : مهندسی پزشکی دانشگاه سراسری سهند تبریز

(بقیه ی اسامی در ادامه مطلب)



ادامه مطلب
تاريخ : 88/09/10 | 12:19 | نویسنده : مدیریت شمس |

- تشکیل کلاسهای تیزهوشان و نمونه دولتی علوم ریاضی

- بازدید از رادیولوژی بیمارستان رازی مرند جهت آشنایی با کارکرد دستگاهها

و اشعه ی x

- بازدید دانش اموزان سوم راهنمایی از اداره هوا شناسی

- بازدید از نمایشگاه کتاب بر پا شده در سالن ارشاد

- آغاز ثبت نام مسابقات احکام و نهج البلاغه

- برگزاری مسابقات علمی در کلیه ی پایه ها

- برگزاری مانور زلزله در 8/9/88

          



تاريخ : 88/09/10 | 12:4 | نویسنده : مدیریت شمس |
.: Weblog Themes By VatanSkin :.